Hardlopen op muziek

Hardlopen met muziek geeft je motivatie, inspireert en kunnen jouw hardloopprestatie laten stijgen met 15%.

Volgens (sport)psycholoog Dr. Dr. Coastas Karageoghis kan hardloopmuziek jouw hardloopprestatie met maar liefst alten toenemen. Het mooiste is dat het als het ware vanzelf gaat. Door muziek met het juiste ritme te kiezen, verhoog je vanzelf je pasfrequentie waardoor je harder gaat lopen. Je kunt muziek ook gebruiken om een constant tempo aan te houden.

Kies de juiste BPM

Het ritme van de muziek wordt uitgedrukt als het aantal "beats per minute" (bpm). De beste muziek om te hardlopen heeft een bpm wat overeenkomt met jouw stap- of pasritme. Oftewel je maakt een pas bij elke drum- of basbeat.
Het stap- of pasritme tijdens hardlopen is voor iedereen verschillend en neemt toe met de snelheid die je loopt. Normaal gesproken ligt jouw pasritme altijd ergens tussen de 150 en 200 stappen per minuut.
Je kunt dit bij jezelf nagaan door tijdens het hardlopen het aantal passen te tellen in 1 minuut hardlopen. Wanneer je pasritme weet, kun je vervolgens muziek met dezelfde bpm bij zoeken. Loop je het liefst met een pasritme van 165, zoek er dan muziek bij met een bpm van 165.

Intervaltraining met playlist met wisselende BPM

Wanneer je een playlist maakt met nummers waarvan de BPM varieert, dan creeer je daarmee een intervaltraining voor jezelf. Door je pasritme aan de muziek aan te passen, loop je per nummer in een ander tempo waardoor je je traininngen afwisslender maakt en een groter trainingseffect bereikt.
Om je weg te helpen zijn er verschillende playlistst te vinden die je kunt gebruiken en aanpassen, zoals deze iTunes playlist. Check je iTunes tegoed, maak je playlist en start running!