De hardloopconditie weer opbouwen

Met de ingang van de zomertijd, starten traditiegetrouw veel recreatieve hardlopers weer met het opbouwen van de conditie. Met de langere dagen gaat thuis het burgerkloffie uit en het trainingspak aan. Ook als je voorafgaand aan de winter een goede hardloopconditie had en moeiteloos 10 kilometer kon hardlopen, dan is het toch aan te raden om de opbouw van de trainingen niet te snel te laten verlopen.

Een beginnersschema of een snellere opbouw?

Is het nodig om weer een beginnersschema te volgen als je voor de zomer met relatief gemak 5 km kon hardlopen maar de laatste maanden niet meer hebt gelopen? Het antwoord is niet hetzelfde voor elke hardloper maar het is altijd raadzaam om niet te snel te willen. Wanneer je voorheen nooit last had van blessures en een "lichtvoetige" hardloper bent, dan kun je een snellere opbouw realiseren dan wanneer je in het verleden veel last had van pijntjes tijdens en/of na het hardlopen. Was je tijdens je vorige trainingsperiode dusdanig geblesseerd dat pijnvrij hardlopen helemaal niet mogelijk was, dan is het raadzaam om weer te starten met een beginnersschema.

Doelen stellen

Een leuk doel is om de conditie op te bouwen en toe te werken naar een bepaald doel. Dit geeft je houvast en motivatie. Natuurlijk is de marathon wel heel erg hoog gegrepen maar in de loopagenda van Hardloopkalender.nl zoek je snel een leuke loop in jouw omgeving van bijvoorbeeld 5 of 10 km.

Minder blessures

Wil je naast een goede hardloopconditie ook makkelijker hardlopen zonder blessures, dan is het aan te raden om naast de hardlooptrainingen ook oefeningen te doen die de romp- en houdingsspieren versterken. Zeker in combinatie met het lopen op "souplesse", verkleint dit de kans op een hardloopblessure aanzienlijk. Het lopen op souplesse maakt daarnaast je trainingen minder eentonig doordat lange trainingen op hetzelfde tempo voor een groot deel worden vervangen door zogenaamde extensieve intervaltraining. Een voorbeeld van extensieve training is 3 keer 2000 meter lopen, afgewisseld met wandelen. Tijdens het hardlopen, span je je meer dan gemiddeld in maar je zorgt er wel voor dat je met souplesse (soepel en niet krampachtig) blijft hardlopen. De souplessemethode is beschreven in het boek Het Duurloopmisverstand (Klaas Lok). De meeste hardlopers die overstappen op de souplessemethode gaan bovendien harder lopen en verbeteren hun persoonlijke beste tijden.

Kleding

Naast een goede onderlaag is een nauwsluitend trainingspak zeker geen overbodige luxe in het voorjaar. De nachten kunnen behoorlijk koud zijn en hardlopen in de ochtend of avond kan tegenvallen vanwege de temperatuur. Zeker met het uitvoeren van extensieve intervaltraining, waarbij er gewandeld wordt tussen het hardlopen door, is een trainingspak comfortabel.